αρχική σλείδα(εκτυπώστε τη σελίδα αυτή ή αν δεν έχετε εκτυπωτή κάντε τη αποθήκευση στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας
Τα κείμενα και οι λέξεις είναι επαναληπτικά των τεσσάρων βιβλίων του μαθητή... Μπορείτε για εξάσκηση να τα υπαγορεύετε και να τα γράφουν...Οι λέξεις οι οποίες θα γραφούν λάθος πρέπει να επισημανθούν , να διορθωθούν και να ξαναγραφούν σωστά...

1ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

Ακούω και γράφω.
α. Ο γνώριμος ήχος του πολέμου ακούγεται παντού,
στις πολιτείες ,στα χωριά, στην ύπαιθρο.
Αισθάνομαι πως ο θάνατος ζυγώνει στα σπίτια μας,
όμως ο θάνατος δεν έχει αισθήματα .
Ξαπλώνει τους αντρειωμένους καταγής
και το αίμα τους πήζει στις δημοσιές.
Οι εφημερίδες γεμίζουν με ανακοινώσεις για τον πόλεμο ,
μηνύματα θανάτου.

Η Ειρήνη ξενιτεύτηκε,
και τα παιδιά ολοένα ρωτούν:
"Πότε θα γυρίσει η Ειρήνη; Γιατί αργοπορεί;"
Έλα ,Ειρήνη, να φέρεις το χαμόγελο στον τόπο μας,
να λαλήσει χαρούμενα η φλογέρα του τσοπάνη
να φλυαρήσουν πάλι εύθυμα τα παιδιά.
Έλα, να φέρεις την ελπίδα στις μανάδες,
να χαρίσεις νόημα στη ζωή μας.

β. φορτώνω, ανακοινώνω ,διακρίνω, πλαταίνω, βαραίνω, βάρυνα, φιλεύω, συμβουλεύω, συμβουλή αποκλείω, επιθυμώ μετακινώ, κατοικώ , ενοχλώ-ενόχληση, τινάζω, μιμούμαι, ευθυμία, τοποθεσία, σπάγγος, γκρίζος, δημόσιος, εξετάσεις, προφορικός, φλύαρος , γνωστός , ανδρείος, φρόνιμος, τρυφερός .

2ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

Ο Ξανθός Ιππότης έφαγε κάτι πρόχειρα, ετοιμάστηκε για το κρεβάτι και ξάπλωσε. Σε λίγο όμως σηκώθηκε, γιατί υπέφερε από αϋπνία. Μελαγχολικός, άρχισε να γυρεύει κάτι για διάβασμα. Όταν είδε το παιδικό περιοδικό , δίστασε λίγο . Μετά όμως το πήρε, το άνοιξε στη σελίδα όπου δημοσιεύονταν τα περιεχόμενα και άρχισε να διαβάζει:
1.Θα κατακτηθεί η Αφροδίτη; Οι επιστήμονες δεν αμφιβάλλουν.
2.Σε λίγα χρόνια θα υποφέρουμε από έλλειψη καυσίμων.
3.Μια ζούγκλα από παράγκες και ντουβάρια.
4.Προετοιμασίες για το ΟΧΙ.
5.Ας υποδεχτούμε το χειμώνα.
6.Λογοτεχνικές σελίδες: Η πρόσκληση και το μπουκέτο.
7.Τα παιδιά προβάλλουν τα έργα τους.
8.Παιχνίδια με τον προβολέα και τις σκιές.
9.Παιχνίδια με το μαγνήτη και το μαγνητισμό.
10.Ασκήσεις και σπαζοκεφαλιές.
11.Οι αναγνώστες μας αλληλογραφούν.
Δημοσιεύω, ξεφεύγω, ξέφυγα ,σέρνω, έσυρα, ξετρελαίνομαι μεταχειρίζομαι, ξεσηκώνω, υπογραμμίζω, προετοιμάζω, προσκαλώ, κατακτητής, διαφέρω, διαφορετικά, οπουδήποτε, εξάπαντος, αλληλογραφία, λογοτεχνία, αμφιβολία, επιστήμη, πρόθυμος , πρόχειρος, καυστήρας, κρότος , ακροατήριο.

3ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

1940:Οι εχθροί ζητούν να προδώσουμε την ιστορία μας και να ζήσουμε σκλάβοι. Στην προσβολή αυτή απαντούμε με το ΟΧΙ.
Στην Πίνδο , που καλύπτει το χιόνι, ο αέρας ξυρίζει. Το ψύχος είναι αβάσταχτο και τα εξαντλημένα ζώα του στρατού μας ψοφούν. Οι φαντάροι μας ταλαιπωρούνται αφάνταστα. Τα τρόφιμα εξαντλούνται, στις τρύπιες μπότες τα πόδια τους ξεπαγιάζουν και πρήζονται. Όμως διατηρούν το κουράγιο τους και πολεμούν σαν λιοντάρια.
Η Αθήνα , ο Πειραιάς και οι άλλοι στόχοι της αεροπορίας του εχθρού γεμίζουν ερείπια. Όμως τα νέα απ' τους λεβέντες μας στην Πίνδο μιλάνε καθημερινά για νίκες κι αιχμαλώτους . Ο λαός ενθουσιάζεται. Και οι ερειπωμένοι δρόμοι γεμίζουν χαρούμενους διαδηλωτές.

Παρεξηγώ, παρεξηγούμαι , προειδοποιώ, προειδοποιούμαι, ταλαιπωρώ , διατηρούμαι, καταπίνω, σιχαίνομαι, συμφιλιώνω, συμφιλιώνομαι, μπερδεύω, νοθεύω, αλείφω, αλειμμένος, αλοιφή, θέα , θεατής, πρησμένος, αναίσθητος, αναισθησία, βία, βιασύνη, διάδοση, διαδήλωση, ψύχρα, ξυράφι , γεράκι, θυρωρός , κάλυμμα, ψυχή, λεβεντιά.

4ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

Βρήκα τις φωτογραφίες αναπάντεχα, καθώς έψαχνα στο κιβώτιο για ένα παλιό εργόχειρο. Ήταν όλες ενθύμια από τις εκδρομές μας με το Γιώργο εκείνο το καλοκαίρι.
Ξεκινούσαμε πρωί ή μάλλον χαράματα, με το λάλημα του πετεινού. Σμίγαμε με τ' άλλα παιδιά κοντά στο πρατήριο βενζίνης ,στην έξοδο της πόλης , και ακολουθούσανε το γνωστό δρομολόγιο: Πρώτα περνούσαμε μέσα απ' το κτήμα του παππού , κάτω απ' τις δεντροστοιχίες. Κατόπιν άρχιζε η άνοδος στο περήφανο βουνό. Η ορεινή διαδρομή ήταν εξαιρετικά δύσκολη, ανάμεσα από πουρνάρια και βράχια. Εμένα όμως μου άρεσε ανέκαθεν να σκαρφαλώνω εκεί πάνω και ν' αγναντεύω τον κάμπο από ψηλά. Ιδίως μου άρεσε να αγναντεύω κατά τη δύση τα ερείπια της αρχαίας πόλης.

Χελώνα , είσοδος, στάβλος, ιππόδρομος, γλείφω, γλύπτης, λεπτός, λείος, οργίζομαι, ματαιώνω, μάταια, πρωτύτερα, ήδη, διαρκώς, πράγματι, ειδεμή, δήθεν , δωρεάν, αρτοποιείο, οπωροπωλείο, τυπογραφείο, ναυπηγείο, πανεπιστήμιο, δικαστήριο, νόμος, εμβόλιο, περιθώριο.

5Ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

α. Οι καθηγητές παρακάλεσαν τα πιο μεγάλα παιδιά να βοηθήσουν στον πανελλήνιο έρανο.
β . Ίσιωνα την κεραία του ραδιοφώνου και η πασίγνωστη φωνή του εκφωνητή ακούστηκε καθαρά: Αύριο , έλεγε, ο καιρός θα είναι αίθριος .
γ .Ο άθλιος καιρός έγινε προχτές αιτία αναβολής της ημερήσιας εκδρομής μας. Οι παραγωγοί φοβούνταν πως η κακοκαιρία θα καταστρέψει την παραγωγή των φασολιών και των άλλων οσπρίων.
δ. Έχει αποδειχτεί ότι η κλίση του άξονα της γης είναι αιτία για την αλυσίδα των εποχών.
ε .Οι περίφημες ποικιλίες των κρασιών και των άλλων ελληνικών προϊόντων είναι περιζήτητες .
στ. πίθηκος, χείμαρρος, ανάπηρος , ανάπηρος , ανήφορος , φίλαθλος, τετραπέρατος , υπεύθυνος, αντίθετος, πέτσινος, εγωιστής μετανάστης , πλεονέκτης , τσιγκούνης, επιχειρηματίας ,απασχολημένος, ανελκυστήρας, βογγητό, μεγάφωνο, ημίωρο, πινακίδα, ρυτίδα, θέα, σαρδέλα, σφεντόνα, απόδειξη, χρονολογία,, ιδιοκτησία, χορωδία .

6ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

α. Τις προάλλες ,που αναχωρούσε το ΔΕΛΦΙΝΙ ,είχαν μαζευτεί στην προκυμαία οι σύζυγοι των ναυτικών, για να τους αποχαιρετίσουν. Την ώρα της αναχώρησης του καραβιού η Μάρω ήταν ωχρή και τα μάτια της είχαν βουρκώσει.
β .Στη συνέντευξή του ο πρόεδρος του ιδρύματος υπογράμμισε το μέγεθος της μόλυνσης του περιβάλλοντος και προειδοποίησε για τα αποτελέσματά της .
γ .Η ομόνοια χτίζει σπίτια και γ διχόνοια τα γκρεμίζει .
δ .Συλλογή, σχέση, γεύση, θήκη, όραση, παρέλαση, διάδοση, καλοσύνη, άμυνα, σάλπιγγα, άδεια, χαρτζιλίκι, μπρίκι, χατίρι, βέλος, μήκος, λίπος, αντίγραφο, ιδιωτικός, καλύπτω, κάλυμμα, εξυπηρετώ, εξυπηρέτηση, υπερασπίζω, υπεράσπιση, άιντε

7ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

Χάρη στην αλματώδη πρόοδο του πολιτισμού, τα άβολα ισόγεια σπιτάκια έγιναν ευχάριστες και υγιεινές κατοικίες. Πολλοί ασθενείς, που άλλοτε πέθαιναν, σήμερα θεραπεύονται εύκολα. Η μονότονη και ανυπόφορη ζωή του εργάτη, που αγκομαχούσε δουλεύοντας καμιά δεκαριά ώρες κάθε μέρα, τώρα, με το οχτάωρο και το πενθήμερο , έγινε πιο ανθρώπινη. Τα μηχανήματα τελειοποιήθηκαν. Για τις συγκοινωνίες και επικοινωνίες , εσωτερικές και διεθνείς, υπάρχουν τέλεια δίκτυα.
Κανένας Δε διαφωνεί πως έγιναν πολλά και σημαντικά. Όμως δίπλα στα πανάκριβα διώροφα και πολυώροφα κτίρια υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που πεινούν.

Αόρατος, αθέατος, ανώμαλος, χυμώδης, βυσσινής, παχύς , παχιά , οποιοσδήποτε, πολύτεκνος. σύνταξη, θεραπεία, υγεία, ακρίβεια, ήττα, δίμηνο τριφύλλι, επόμενος, όροφος, σιδηρόδρομος, ομίχλη, οινόπνευμα, δηλητήριο, κενό κύπελλο, νήμα, πανωφόρι, αφαιρώ, φροντίζω, ευχαρίστως, συμφιλιώνω, ωριμάζω, στοίχημα, συμπέρασμα, καλώς τες.

8ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

Ο Ηπειρώτης δάσκαλός μας μας μιλούσε πάντα με καμάρι για τις ομορφιές της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας. Όταν όμως μας μιλούσε για την ιστορία της, τα λόγια του φανέρωναν πότε αισιοδοξία και πότε απαισιοδοξία:
"Εμείς οι Έλληνες, έλεγε, όταν συνεργαζόμαστε κάνουμε θαύματα .Θυμηθείτε τη δημοκρατία της αρχαίας Αθήνας και τα έργα της, που θαυμάζει κάθε μορφωμένος άνθρωπος.
Συχνά όμως αδιαφορούμε για τα καυτά προβλήματα του τόπου μας και δεν εκμεταλλευόμαστε τις ευκαιρίες για συνεργασία και αλληλοβοήθεια . Ξεχνάμε πως, για να προκόψει ένα κράτος, πρέπει όλοι οι πολίτες του, σε οποιαδήποτε κοινωνική θέση και αν ανήκουν, να προσφέρουν στον τόπο τους αυτό που μπορούν".


Συνδέω, συμφωνώ, ταλαιπωρώ, αναποδογυρίζω , γυμνάζω , καμαρωτός, αναβολή, αναδάσωση, συνεταιρισμός, σιντριβάνι, χαίτη, αγκίστρι, ιώδιο, ανάρρωση, κοινοβούλιο, ωδείο, τύμπανο, χερόμυλος χειροποίητος, μικρόβιο, φλέβα, σμήνος, ελικόπτερο, σαϊ΄τα ακόντιο, τσίγκος, ανάμεικτος, γύψινος, εύθραυστος, ευαίσθητος, ψύχραιμος, δυσάρεστος, καίω, καυσαέρια , επείγον.

9ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

Εμείς οι Έλληνες θεωρούμε την ελευθερία ανεκτίμητο αγαθό. Όσες φορές τη χάνουμε προσωρινά, η ζωή μας καταντά αφόρητη. Γι' αυτό και αγωνιζόμαστε εναντίον των κατακτητών, για να την αποχτήσουμε πάλι. Τότε οι άλλοι λαοί μας μακαρίζουν και μας επαινούν, ενώ αν δείχναμε ανήμποροι , θα μας κατηγορούσαν.
Όσο για τα αρχαία μας μάρμαρα, τα θεωρούμε εθνικά κειμήλια και δεν καταδεχόμαστε να καταλήξουν σε ξένα χέρια. Μήτε τα χαρίζουμε μήτε τα πουλάμε, όσα κι αν μας προσφέρουν. Το θεωρούμε προσβολή.


Υπερβάλλω, υπερβολή, υπερβολικός, αποπνικτικός, χλιαρός, ζεματιστός, άθικτος, ανέπαφος, ανέμελος, κατηγορούμενος, ξενοιάζω, λαβαίνω, προσλαμβάνω, απολύω, σέλα, σελώνω, καταναλώνω, ξεμυαλίζω, εγγίζω ,ξεφλουδίζω, παραμιλώ, παραμιλητό, σφραγίδα, έπαινος, χορδή, πάπλωμα, λεκές.

10ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

α) Σκαρφάλωνα , σκοντάφτοντας στα βράχια, με το σακίδιο στον ώμο. Το αγιάζι ήταν τσουχτερό, αλλά η ανάσα μου έβγαινε καυτή .Ήμουν αποσταμένος και αναψοκοκκινισμένος. Όμως έκαμα υπομονή, για να φτάσω στη στάνη. Εκεί σταμάτησα να ξαποστάσω. Δίπλα μου ο τσοπάνης στράγγιζε σιωπηλός το γάλα, που είχε αρμέξει.
β )Μετά τη λήξη της εκπομπής ακολούθησε ένα ημίωρο με ειδήσεις .Πρώταα είπαν τις ειδήσεις περιληπτικά :
Πανικός και ζημιές από έκρηξη σε λατομείο.
Με επιστολή στον πρωθυπουργό οι απεργοί ζητούν αυξήσεις στα ημερομίσθια.
Με καθυστέρηση οι επιταγές στους συνταξιούχους.
Η επιδημία γρίπης επιμένει. Με πρωτοβουλία της νομαρχίας άρχισε εμβολιασμός.
Υποχωρεί η κακοκαιρία.

Υποχώρηση, ντιβάνι, δάπεδο, αγωγός, δεξαμενή, βυτίο, αφετηρία, άφιξη, κυψέλη, πίτα, πιθαμή, σιωπή, σύνορο, ανέκδοτο, χοιρινό, πορτοφόλι, αμοιβή, απόδειξη, ολοένα, καβγάς, μετακομίζω, δηλώνω, ζημιώνω, επισκευάζω, καθυστερώ, υπομένω, υποπτεύομαι.

11ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

α) Σ' ένα σκουπιδότοπο βρίσκεις γόπες τσιγάρων, τσόφλια, ζελατίνες από γαριδάκια, παλιά πέδιλα και παντόφλες, ψάθινα καπέλα, ξηλωμένες ρόμπες και σκισμένες πιτζάμες, σπασμένες κορνίζες, παλιά πινέλα, κάδρα, περιοδικά και τυπωμένα χαρτιά, διάφορα μπιχλιμπίδια, πρόκες βίδες, καλώδια, και οτιδήποτε σαρώνει μια σκούπα.
β )Προχτές είχα πυρετό και κάθε τόσο φτερνιζόμουν. Το σάλιο μου μου φαινόταν στυφό και τα χνώτα μου μύριζαν .Δεν είχα διάθεση για τίποτε και νευρίαζα με το παραμικρό .Οι δικοί μου ανησύχησαν και φώναξαν το γιατρό. Εκείνος διέταξε δίαιτα, σιρόπια και χάπια.
Σήμερα ήρθε πάλι ο γιατρός και είπε πως η γρίπη ξεθυμαίνει. Όλοι στο σπίτι αναστέναξαν με ανακούφιση.
γ) μόλυνση, ξηρασία, υγρασία, άτομο, μπόι. Μόνος ,σκεπή, στέγη, μπετό, αλεξικέραυνο, αλεξίπτωτο, ισορροπία, παροιμία, σοβατζής, οποίος, δικαίωμα, πλαίσιο, λίπασμα, τουλάχιστο, κάπως, πετυχαίνω, ισοπεδώνω, τεντώνω, ελαττώνω, εμποδίζω, πιτσιλώ.

12ο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

α) Ήταν γιος κτηνοτρόφου. Ένα πανέξυπνο, αεικίνητο παιδί με σπινθηροβόλα μάτια, που του άρεσε να σκαρώνει φάρσες. Αντί να μαραζώνει, που δασκάλα τον απόπαιρνε κάθε τόσο για τις τρέλες του, γελούσε αυθόρμητα. Αυτό μερικοί το λογάριαζαν για μειονέκτημα και έλεγαν πως δεν έχει μυαλό .Εγώ όμως είχα αντίρρηση .Ήξερα πως ο Κωνσταντής δεν είχε μόνο κοφτερό μυαλό αλλά και μια λεπτή, ανώτερη ψυχή. Ποτέ δεν έχανε ευκαιρία να βοηθάει τους άλλους, ακόμα κι αυτούς που δεν τον χώνευαν. Τέτοιος ήταν ο φίλος μου.
β)εκλεκτός , πληκτικός, μελαψός, νωπό, μήνυμα, ξίγκι, αθώος, βολικός, σωστός, κομψός, πεζός, ρηχός, πρώιμος , όψιμος ,προάστιο, οφθαλμίατρος , πιλότος, γρίφος, λαβύρινθος, φελλός, πολτός, πάγκος, αγγούρι, ρώγα, αγγαρεία, αηδία, συκώτι, χωνί, ελατήριο, κιμωλία, πίσσα, ανέχεια, μεζές μπίρα, χύμα, αναψυκτικό, κερνώ, χασομερώ, ευκαιρώ, τακτοποιώ, χωνεύω, μαραίνω, φτύνω, τα εξής.

αρχή της σελίδας

αρχική σελίδασελίδα των ασκήσεων