Αρχική σελίδαΑσκήσεις Γ΄Τάξης(4)
(εκτυπώστε τη σελίδα αυτή ή αν δεν έχετε εκτυπωτή κάντε τη αποθήκευση στο σκληρό δίσκο
του υπολογιστή σας)

 

1. Συμπληρώνω, όπως στο παράδειγμα:
(μικρός) Το ταξί είναι μικρότερο το φορτηγό.
(μεγάλος) Το φορτηγό είναι ..................................................................... το ταξί.
(σύντομος) Αυτός ο δρόμος είναι .......................................................:.... εκείνον.
(καλός) Αυτή η εκπομπή είναι....................................................... την άλλη.


2. Συμπληρώνω με τις λέξεις καινούριος, μακρινός, τελευταίος και ό, τι άλλο λείπει:
Ο θείος μου οδηγεί ένα καινούριο λεωφορείο και κάνει ............................... ταξίδια.
Στο ............................................................................ ταξίδι του με πήρε μαζί του.
Το λεωφορείο ήταν γεμάτο επιβάτες, ο δρόμος όμως ήταν ακόμα άδειος Ένας ν.......ος άντρας παρακάλεσε το θείο μου ν' ανοίξει το ραδιόφωνο. Είχε ωρ....... μουσικ . Μερικοί επιβάτες στα τελευτ........... καθίσματα άρχισαν να τραγουδούν. Ύστερα από τετρακόσ... χιλιόμετρα ταξίδι, σταματήσαμε κάπου να φάμε. Το φαγητό ήταν θαυμάσ........ Ο θείος μου πλήρωσε εξακόσ...... δραχμές.

3. Ξαναγράφω, όπως στα παραδείγματα:
(φτάσουμε νωρίτερα - αργήσουμε)
Καλύτερα να φτάσουμε νωρίτερα παρά να αργήσουμε

(πάρουμε ένα ταξί-περιμένουμε)

Ο βιαστικός οδηγός πέρασε με κόκκινο. Ο οδηγός βιαστικός πέρασε με κόκκινο.
Ο αυστηρός τροχονόμος του σφύριξε.......................................................................του σφύριξε.
(ένα πορτοκάλι) Ο χυμός ενός πορτοκαλιού.
(ένας μαθητής) Η σάκα ............................................................................................................................
Βλέπω (τα πουλιά που πετούν) Το πέταγμα των πουλιών
Παρακολουθώ (τους αθλητές που τρέχουν) ......................................................
Ο κυρ Πάνος (οδηγεί φορτηγό)Είναι οδηγός φορτηγού.
Ο κυρ Χρήστος (φυλάει το τσίρκο) .....................................................


4. Μεγαλώνω τις προτάσεις με ό,τι ταιριάζει:
(τη νύχτα, σε λίγο, κάπου κάπου, το χειμώνα)
.................................................................. άκουσαν το σκύλο που γάβγιζε.
Να περνάς ..................................................................... να σε βλέπουμε.
.................................................................. πρόβαλε ο ήλιος από την ανατολή.
.................................................................. ανάβουμε το τζάκι.
(γύρω του, μπροστά της, σε μια πέτρα, μέσα από το χωριό)
Κοίταξε ................................................................... για να βρει έναν ίσκιο.
Κάθισε .................................................... να ξεκουραστεί.
......... απλωνόταν ο απέραντος κάμπος.
Σε λίγο περνούσε ..........;...,........................................................................................
(με προσοχή, γελώντας, σαν πουλί, αδιάκοπα)
Ο κυνηγός βάδιζε .....................................................................
Τα κύματα χτυπούσαν ..................................................................... το καράβι.
Η Άννα τραγουδούσε .....................................................................................................................................
Μπήκε ........................................................ στο σαλόνι και μας διέκοψε.


5. Σκέφτομαι και γράφω λέξεις που απαντούν στην ερώτηση:
Πού; εδώ ...............................................................................................................................................................
Πότε; τώρα .........................................................................................................................................................
Πώς; γρήγορα ...................................................................................................:..................................................


6. Γράψω πώς λέμε συνήθως με λιγότερα λόγια:
- Για πού το ' βαλες, Γιώργο; Για πού, Γιώργο;
- Πηγαίνω για την Πάτρα.
- Καλό ταξίδι να έχεις.
- Δώσε χαιρετισμούς στο Νίκο. ........................................................................


7. Συμπληρώνω τις προτάσεις με τα επιφωνήματα που ταιριάζουν:
(μακάρι! ποπό! οχ! άιντε! μπράβο! ζήτω!)
"θα 'θελες να ήσουν μεγάλος;" ................................................ να ήμουν!"
"Παιδιά, σήμερα θα πάμε εκδρομή." ".......".
"Είμαστε όλοι εδώ." ...................... ας ξεκινήσουμε καμιά φορά
"Το ποδήλατο του Νίκου." ........................... Τι ωραίο ποδήλατο!..."
"Μαίρη, πρόσεχε!" .................. λέρωσα το φόρεμά μου."
"Σου αρέσουν οι ζωγραφιές μου;" "Πολύ ωραίες, ............................


8. Γράφω μια πρόταση, βάζοντας τις λέξεις σε κανονική σειρά:
(πίνει, κάθε, ο, γάλα, Περικλής, πρωί)
Ποιος κάνει τι; πότε;
Ξαναγράφω την ίδια πρόταση, αλλάζοντας τη σειρά των λέξεων, για να τονίσω:
Τι κάνει; ..........................................................................................................................................................
Πότε; ................................................:..............................................................................................................


9. Συμπληρώνω με που, πού, πως, πώς:
Κάποτε ο Περικλής άκουσε ....... τα παιδιά ......................... πίνουν
το γάλα τους μεγαλώνουν γρήγορα. Από τότε ο Περικλής, ......:............., είναι μικρός, πίνει κάθε μέρα το γάλα του και ρωτάει: ................... σας φαίνομαι; Μεγάλωσα, δε μεγάλωσα;"
Ο καημένος περιμένει ................. και.................... να μεγαλώσει, θα μεγαλώσει όμως,........ θα πάει! Και τότε θα δούμε!...


10. Χωρίζω τις λέξεις σε συλλαβές.
βιβλίο β-βλί-ο νυχτερινό ________
έσπασε ________ αστέρια ________
παστέλι _______ πατριώτης ________
μικροί _________ λασπωμένο ________


11.Χωρίζω τις λέξεις σε συλλαβές. Χωρίζω στις λέξεις αυτές τα δύο ανόμοια σύμφωνα, γιατί απ' αυτά δεν αρχίζουν ελληνικές λέξεις:
γιορτάζω γιορ-τά-ζω άγαλμα _________
αρχηγός _________ βαθμολογία _________
όργανο _________ αρχίζω _________
ψαλμωδία _________ παράδειγμα ________
αδέρφια _________ φέρνω _________


12. Χωρίζω τις λέξεις σε συλλαβές. Δε χωρίζω στις λέξεις αυτές τα δίψηφα σύμφωνα μπ, ντ. γκ, τσ, τζ:

σαράντα _________ αμπελώνας ________
αγκαλιά _________ αντωνυμία ________
τσατσάρα _________ ατσίδας --------


13.Υπογραμμίζω στο παρακάτω κείμενο τα κύρια ονόματα και τα ξαναγράφω με κεφαλαίο το αρχικό τους γράμμα:


Ονομάζομαι γεωργία παρασκευοπούλου και κατάγομαι από την πάτρα της Πελοποννήσου, Κατοικώ μόνιμα στο περιστέρι αττικής, Το σαββατοκύριακο μαζί με τ' αδέρφια μου πέτρο και σοφία πηγαίνουμε επίσκεψη στη θεία μου . ελευθερία. Το καλοκαίρι πηγαίνουμε στο νησί ζάκυνθο και παραθερίζουμε.
Κύρια ονόματα:


14 .Γράφω τα κύρια ονόματα και τα επίθετα:
Έλληνας Ελληνίδα ελληνικός, -ή, -ό
Γάλλος _______ ____________
Γερμανός _____ ___________


15. Από πού κατάγεται;
Ο Βολιώτης από το Βόλο,
Ο _ειραιώτης _____
Ο _ερκυραίος ____
Ο. _υπριος ________
Ο-ρητικός _________
Ο_οδίτης _________


16 Ξεχωρίζω τα παρακάτω ουσιαστικά και τα βάζω στη σωστή θέση:
Οδύσσεια, Τουρκία, Όλυμπος, Χανιά, Παρθενώνας Αρχαιολογικό Μουσείο, Καλαμάτα, Πηνειός Σαρωνικός Καρυάτιδες, Απογευματινή, Ηπειρώτης, Εθνική Τράπεζα, Μελέτη του Περιβάλλοντος του Ινδία, Εθνική Βιβλιοθήκη, Κρητικοί, Γερμανοί
Βιβλία - εφημερίδες: ________________________
Κράτη - πόλεις: ________________________
Ιδρύματα - υπηρεσίες: ________________________
Ποτάμια - βουνά - κόλποι: ________________________
Εθνικά (πατριδωνυμικά): _________________________
Έργα τέχνης: ________________________

17. Τι κάνει αυτός όταν;
εγώ σκαλίζω αυτός σκαλίζ_. εγώ διατάζω -------
εγώ ποτίζω -------
εγώ παίρνω -------
εγώ κερδίζω -------


18. Συμπληρώνω τις προτάσεις:
Ο πατέρας του Βλάση βγάζ το σακάκι του, φορά__ τη φόρμα του, αρχίζ- - τη δουλειά. Παίρν__ τα εργαλεία του, δοκιμάζ__ τις μηχανές και διορθών__ τις μηχανές

αρχική σελίδασελίδα των ασκήσεων