(åêôõðþóôå ôç óåëßäá áõôÞ Þ áí äåí Ý÷åôå åêôõðùôÞ êÜíôå ôç áðïèÞêåõóç óôï óêëçñü äßóêï ôïõ õðïëïãéóôÞ óáò)
1.Να ξαναγρÜψεις το παρακÜτω κεßμενο βÜζοντας τελεßα üπου πρÝπει και διορθþνοντας τα γρÜμματα που πρÝπει να γραφτοýν κεφαλαßα.
σÞμερα ξýπνησα αρκετÜ νωρßς το πρωß εßχα υποσχεθεß στη μητÝρα μου να τη βοηθÞσω στα ψþνια Ýτσι πÞγαμε μαζß στη λαúκÞ αγορÜ αγορÜσαμε πατÜτες, ντομÜτες, φροýτα και λαχανικÜ
ýστερα περÜσαμε και απü το σοýπερ μÜρκετ γυρßσαμε στο σπßτι κουβαλþντας αρκετÝς τσÜντες.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……
2. Να γρÜψεις για καθεμιÜ απü τις παρακÜτω λÝξεις μια συνþνυμη.
Αδýνατος …………………….., κατÜστημα……………………………..
Ωραßος…………………………, δουλεýω………………………………..
Φασαρßα………………………., συζητþ………………………………….
3. Να σχηματßσεις προτÜσεις βÜζοντας τις παρακÜτω λÝξεις στη σωστÞ σειρÜ.
εßναι, ο, καλüς, σÞμερα, καιρüς
___________________________________________________________
γεμÜτος, εßναι, κÞπος, ο, τριανταφυλλιÝς
___________________________________________________________
ωραßο, η, νησß, μεγÜλο, εßναι, και, ΚρÞτη
___________________________________________________________
Üσπρα, Ýχει,γιαγιÜ, μαλλιÜ, η
___________________________________________________________
το, φτιÜχνουν, οι, δρüμο, εργÜτες
___________________________________________________________
δεν, η, σχολεßο, ΡÜνια, στο, πÞγε
___________________________________________________________
4. Να μεταφÝρεις τις παρακÜτω προτÜσεις στον Üλλο αριθμü.
Ενικüς αριθμüς___________ Πληθυντικüς αριθμüς
Ο εργÜτης δουλεýει. Οι εργÜτες δουλεýουν.
__________________________ Τα βουνÜ εßναι ψηλÜ.
Το μÜθημα Üρχισε. ____________________________
Ο σταυρüς εßναι χρυσüς. ____________________________
__________________________ Οι πýλες Ýκλεισαν.
__________________________ Οι μητÝρες φροντßζουν τα μωρÜ.
__________________________ Τα λουλοýδια μαρÜθηκαν.
Ο καφÝς εßναι πικρüς. ____________________________
5. Να συμπληρþσεις στις παρακÜτω λÝξεις τα πρþτα γρÜμματα που λεßπουν με κεφαλαßα Þ με μικρÜ.
Η ΕλλÜδα φημßζεται για την ελληνικÞ φÝτα.
Το __ατρινü καρναβÜλι εßναι το πιο γνωστü απ’ üλα.
Το μεγαλýτερο λιμÜνι της χþρας εßναι ο __ειραιÜς.
Η __σßα εßναι η μεγαλýτερη Þπειρος του κüσμου.
Για να φας __ινÝζικα φαγητÜ δεν εßναι απαραßτητο τα ταξιδÝψεις στην __ßνα.
Το __Üββατο θα παρακολουθÞσουμε στο __Ýγαρο __ουσικÞς τη φιλαρμονικÞ ορχÞστρα της __ωσßας.
6. Να συμπληρþσεις τις παρακÜτω στÞλες.
ΕνεργητικÞ φωνÞ |
ΠαθητικÞ φωνÞ |
χτενßζω |
|
|
δÝνομαι |
κουρεýω |
|
κουρÜζω |
|
|
σÝρνομαι |
αφÞνω |
|
ανακατεýω |
|
ΕνεργητικÞ φωνÞ |
ΠαθητικÞ φωνÞ |
κüβω |
|
|
βÜφομαι |
κρýβω |
|
|
σηκþνομαι |
|
πληρþνομαι |
γρÜφω |
|
κλεßνω |
|
7. Να συμπληρþσεις τα παρακÜτω κενÜ με την κατÜληξη –τε Þ –ται.
Το ιατρεßο βρßσκε___ κοντÜ στην πλατεßα.
Απü εδþ που καθüμασ___ φαßνε___ το γÞπεδο.
Μη μιλÜ___ δυνατÜ, γιατß κοιμÜ___ το μωρü.
Γιατß φεýγε___ τüσο γρÞγορα; Μεßνε___ λßγο ακüμα.
Εßναι απρüσεκτος üταν τρþει και λερþνε___ εýκολα.
¸τσι üπως κρýβεσ___, δε θα σας δει κανεßς.
8. Να γρÜψεις τη γενικÞ ενικοý και πληθυντικοý των παρακÜτω ουσιαστικþν.
ΟνομαστικÞ ενικοý |
ΓενικÞ ενικοý |
ΓενικÞ πληθυντικοý |
α. ο Üνθρωπος |
___________________ |
___________________ |
β. το κλαδß |
___________________ |
___________________ |
γ. η εφημερßδα |
___________________ |
___________________ |
δ. ο σýλλογος |
___________________ |
___________________ |
ε. η συνταγÞ |
___________________ |
___________________ |
στ. το χωριü |
___________________ |
___________________ |
ζ. ο μαθητÞς |
___________________ |
___________________ |
9. Να ξαναγρÜψεις τις παρακÜτω φρÜσεις αντικαθιστþντας τη γενικÞ πτþση με το κατÜλληλο επßθετο, üπως στο παρÜδειγμα.
το πρüγραμμα του σχολεßου το σχολικü πρüγραμμα
ο ξýπνημα του πρωινοý ________________________________
η γιορτÞ του Ýθνους ________________________________
οι τσÜντες των μαθητþν ________________________________
το τüξο του ουρανοý ________________________________
οι διακοπÝς του καλοκαιριοý ________________________________
10. Να γρÜψεις δßπλα σε κÜθε ουσιαστικü Ýνα ρÞμα και Ýνα επßθετο που ανÞκουν στην ßδια οικογÝνεια μ’ αυτü.
ΡÞμα Επßθετο
γειτονιÜ γειτονεýω γειτονικüς
εργÜτης ………………………….. ………………………………...
φως ………………………….. ………………………………...
ταξßδι ………………………….. ………………………………...
διδασκαλßα ………………………….. ………………………………...
χορüς ………………………….. ………………………………...
μαýρισμα ………………………….. ………………………………...
11. Να συμπληρþσεις τις παρακÜτω προτÜσεις με το κατÜλληλο αüριστο Üρθρο.
Μßα φορÜ κι Ýναν καιρü Þταν τρßα γουρουνÜκια.
Το αυτοκßνητο αυτü εßναι …………… φßλου μου.
Το σπßτι τους εßναι χτισμÝνο σε …….. πλαγιÜ, κοντÜ σ’ ………. μικρü ξωκλÞσι.
…………… Üγνωστος Üντρας ρωτοýσε να μÜθει για …………. γεßτονÜ μας.
Χθες στην εκδρομÞ ………. μαθÞτρια τσιμπÞθηκε απü ………. σφÞκα.
ΞυπνÞσαμε τη νýχτα απü το κλÜμα ………… μωροý.
Αν χαθεßς, ρþτησε ………… περαστικü να σου πει το δρüμο.
12. Να αντιστοιχßσεις τα επßθετα της πρþτης στÞλης με τα ουσιαστικÜ της δεýτερης στÞλης και να σχηματßσεις μια πρüταση για κÜθε ζευγÜρι.
πολýχρωμη | μαξιλÜρι |
κατσαρÜ | ζωγραφιÜ |
μαλακü | καναπÝς |
ασημÝνια | μαλλιÜ |
ακριβü | κορνßζα |
δερμÜτινος | δαχτυλßδι |
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
13. Να κλßνεις τα ουσιαστικÜ το φυτü, το θηρßο, το Üλογο.
Ενικüς αριθμüς |
|||
Ονομ. |
|
|
|
Γεν. |
|
|
|
Αιτ. |
|
|
|
Κλητ. |
|
|
|
Πληθυντικüς αριθμüς |
|||
Ονομ. |
|
|
|
Γεν. |
|
|
|
Αιτ. |
|
|
|
Κλητ. |
|
|
|
14. Να σχηματßσεις σýνθετα απü τις παρακÜτω λÝξεις:
αλÜτι + πιπÝρι ---αλατοπßπερο
τρÝμω + σβÞνω __________________________________
ψÜρι + βÜρκα __________________________________
Üνεμος + μýλος __________________________________
σελßδα + δεßκτης __________________________________
διÜστημα + πλοßο __________________________________
νýχτα + πουλß __________________________________
15. Συμπληρþνω το πιο κÜτω κεßμενο με το ρÞμα τρÝχω, κÜνοντας τις απαραßτητες αλλαγÝς.
Το καλοκαßρι __________ κÜθε απüγευμα Ýνα χιλιüμετρο.
Χθες το πρωß Üργησα να ξυπνÞσω. ______________ üσο πιο γρÞγορα μποροýσα για να πÜω στην þρα μου στο σχολεßο.
ΚÜθε μÝρα ________________ 10 φορÝς το γýρο του γηπÝδου, για να κρατιÝμαι σε φüρμα.
Η ΝικολÝττα εßναι πολý γρÞγορη. _______________ σαν τον Üνεμο.
Η κυρßα Μαρßκα _______________ απü το Ýνα σπßτι στο Üλλο για να μεγαλþσει τα παιδιÜ της.
Την ΚυριακÞ ο Μανþλης Ýβαλε τα δυνατÜ του κι __________________ üσο πιο γρÞγορα μποροýσε.
¼ταν Þμασταν μικροß, ο ΘωμÜς δεν καθüταν οýτε για Ýνα λεπτü. __________ για να πÜει απü το Ýνα μÝρος στο Üλλο.
16. Να συμπληρþσετε τα Üρθρα της Þ τις :
ΑφÞσαμε _____τσÜντες στο σπßτι ____ θεßας μου .
Περπατοýσαμε στα πεζοδρüμια ______ πüλης και κοιτÜζαμε με _____ þρες _____ βιτρßνες των εμπορικþν καταστημÜτων .
ΣÞμερα, που εßχαμε αýξηση ______ κßνησης στους δρüμους, εßδα τον τροχονüμο να ρυθμßζει _____ κινÞσεις των αυτοκινÞτων και να δßνει ______ χρÞσιμες οδηγßες _____ τροχαßας.
Εßδα στο δρüμο τον Κþστα, να μιλÜ με ____ φßλες _____αδερφÞς μου.
¸λυσα ____ ασκÞσεις ____ αριθμητικÞς.
Το νερü ____ βροχÞς καθÜρισε ____ στÝγες των σπιτιþν.
17. Να σημειþσετε δßπλα σε κÜθε πρüταση Κ για κυριολεξßα Þ Μ για μεταφορÜ.
|
Το τρÝνο τρÝχει. |
( ) |
|
¸φαγα μια φÜπα. |
( ) |
|
¸βαλε τις φωνÝς. |
( ) |
|
Φüρεσα τα καλοκαιρινÜ ροýχα |
( ) |
|
Ταξιδεýει με πλοßο. |
( ) |
|
¸χει σιδερÝνια θÝληση. |
( ) |
|
Μου ?σπασε τα νεýρα. |
( ) |
|
Τι Üρωμα φορÜς; |
( ) |
|
Ποý ταξιδεýει ο νους σου; |
( ) |
|
Θα Ýρθεις στο γÞπεδο; |
( ) |