αρχική σελίδα(εκτυπώστε τη σελίδα αυτή ή αν δεν έχετε εκτυπωτή κάντε τη αποθήκευση στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας)

Άσκηση 11η

1. Συμπληρώνω σωστά τις προτάσεις με τα ρήματα περνώ και παίρνω , στον κατάλληλο τύπο:
Η Ελένη ............κάθε μήνα τα χρήματα από την τράπεζα.
Ο Τάκης................τακτικά τηλέφωνο από τον ΟΤΕ.
Το παιδί κάθε μέρα...................από μπροστά μου με το ποδήλατο.
Ο Νικήτας..............και .................το γιο του από το σχολείο.
Δεν.................από λόγια ο πατέρας σου.

2. Διέγραψε όποια λέξη δεν ταιριάζει:
Χοντροκομμένος, παχουλός, πλαδαρός, χοντρός, ριψοκίνδυνος
Τρέχω, πηδώ, χοροπηδώ, βηματίζω, πετάω, τσαλαπατώ
Κεφάτος, λυγερόκορμος, καλοφτιαγμένος, ψηλόσωμος, γεροδεμένος,
Βροχή, μπόρα, καταιγίδα, αστραπή, ψιχάλα, θύελλα

3.Το επίθετο πολύς- πολλή- πολύ και το επίρρημα πολύ
Συμπληρώνω με τον κατάλληλο τύπο:
Προχθές χιόνισε...........Έριξε...............χιόνι. Κάνει ...............ζέστη. Διψούσα............. Ξέρω...........ανθρώπους που υποφέρουν απ' τη ζέστη. Αυτό το μήνα έκανε............ζέστες. Προχτές είχα............τύχη...............μεγάλη τύχη. Καθάρισε...............μαρούλια.

4. Γράφω τακτικά αριθμητικά:
1ος πρώτος 540η
2ος 1002ος
45ος 6000ος
65η 780ο
76ο 100η

5. Βρίσκω το λάθος στις παρακάτω λέξεις και έπειτα τις γράφω σωστά:
Φαρδής, θύελα ,δαντέλλα, βαρί, πάχως. ομπρέλλα, βαθής βαθειά.

Άσκηση12

1. Να βάλεις τα ρήματα στους παρακάτω χρόνους:

Ενεστώτας Παρατατικός Αόριστος Στ. Μέλλοντας Εξ. μέλλοντας Παρακείμενος
διψώ
Τραγουδώ
Περπατώ
Τραβώ

2.Το επίθετο πολύς- πολλή- πολύ-----και το επίρρημα πολύ
Συμπληρώνω με τον κατάλληλο τύπο:

Προχθές χιόνισε...........Έφαγα .............και φούσκωσα.
Μη μου βάλεις..............ζάχαρη στον καφέ. Έχε...........ζέστη εδώ.
Έξω κάνει ............κρύο. Μη ρίχνεις.............φως εδώ.
..............κόσμος αποκλείστηκε στα χιόνια.
Στις καλαμιές έχει ..........πάπιες.

3.Γράφω τα τακτικά αριθμητικά:
1ος: 43ος:

24ος: 605ος:

400ος: 80ος:

600ος: 1000ος:

34ος: 40ος:

4. Ξαναγράφω την παρακάτω ιστορία με τα ρήματα στο σωστό χρόνο:

Θα αργήσει σήμερα και όμως ανησύχησα που δεν έχει έρθει. Ο δρόμος είναι πολύ επικίνδυνος και αυτός δεν φέρει να οδηγούσε καλά. Αν θα πέρασε λίγη ακόμη ώρα εγώ είχα σκοπό να τηλεφωνήσω στην αστυνομία.

Άσκηση13η

1. Συμπληρώνω σωστά όπως στο παράδειγμα:
Αντί + δήμαρχος : αντιδήμαρχος αντί + κείμενο: αντικείμενο
Αντί+ στάση :.......................... Αντί+ χτύπος: .....................
Αντί + μάχομαι : ......................... αντί + κατάσταση: .......................
Αντί + λαμβάνομαι:........................... αντί + θέση: ........................
Αντί + λέγω :.............................

2. Αρσενικά προπαροξύτονα σε -ας:
Συμπληρώνω όπως στο παράδειγμα:
Ο γείτονας , του γείτονα, τον γείτονα - οι γείτονες , των γειτόνων

Ο άρχοντας.

Ο πρόσφυγας,.

Ο ρήτορας,.

Ο επιστήμονας, .

3. Αρσενικά προπαροξύτονα σε - ας:
Συμπληρώνω όπως στο παράδειγμα:
Ο έμπορος , του εμπόρου, τον έμπορο- οι έμποροι, των εμπόρων

Ο κίνδυνος,..

Ο άνεμος,..

Ο άγγελος...

Ο κάτοικος.......

4.Σύνθετα προπαροξύτονα:
Συμπληρώνω όπως στο παράδειγμα:
ο αντίλαλος, του αντίλαλου, τον αντίλαλο- οι αντίλαλοι , των αντίλαλων

ο ανήφορος,........

ο ανθόκηπος,.

ο ανεμόμυλος......

Ο αυλόγυρος,.

Άσκηση 14η

1.Γράφω τα παρακάτω θηλυκά ουσιαστικά στην γενική ενικού και πληθυντικού , όπως στο παράδειγμα:

της ποσότητας- των ποσοτήτων της σάλπιγγας - ......

της ταχύτητας-.............. ........................... -των ορνίθων

........................-των τραπεζών της μέλισσας- ..................

...........................- των μαθητριών της εργάτριας- .................


2.Κομματιάζω τις παρακάτω προτάσεις σε δύο μέρη, με βάση τις ερωτήσεις και ύστερα γράφω κάθε κομμάτι στη θέση του, σύμφωνα με το παράδειγμα:

Γράφτηκε στο τρίτο έτος της σχολή.
Του έδωσαν συγχαρητήρια οι γέροι.
Έφαγα μια γάτα.
Οι πρώτες βδομάδες πέρασαν χωρίς απρόοπτα.
Κατοικούσε σε μια τρύπα.
ΟΝΟΜΑΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΡΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ
(Ποιος) (τι είχε ; τι κάνει; τι κάνουν; τι παθαίνει; κ.τ.λ.)

Αυτός γράφτηκε στο τρίτο έτος της σχολής.

3. Διέγραψε όποια λέξη δεν ταιριάζει:

βήχω , φτερνίζομαι, πυρετός, ξύνομαι, πονώ, ζαλίζομαι,

γρήγορος, αστραπιαίος, πονηρός, ταχύτατος, αεικίνητος

υπερήφανος, γενναίος, ηττοπαθής, αμείλικτος, πονεμένος

ριψοκίνδυνος, αναιμικός, γενναίος, αποφασιστικός, τολμηρός

4. Βάλε σε αλφαβητική σειρά τις λέξεις:
καλύβα, κατάσταση, κατάκοπος, κούτελο, κατώφλι , καμάρι

Άσκηση 15η

1. Σχηματίζω φράσεις με δυο ουσιαστικά, μεταφέροντας το δεύτερο στη γενική, όπως στο παράδειγμα:
Λουλούδια - άνοιξη: τα λουλούδια της άνοιξης
Αέρας - εξοχή:
Φρούτα - εποχή
Προετοιμασία - παραστάσεις:
Θόρυβος- πόλεις:
Ωράριο- φύλακες:
Κέρδος -έμποροι:
Ομιλία - δήμαρχος:
Συμπεριφορά- αγριάνθρωπος

2. Γράφω τα παρακάτω θηλυκά ουσιαστικά στην αιτιατική ενικού και πληθυντικού , όπως στο παράδειγμα:

Της εποχής - τις εποχές της απόκρισης -.............

Της σκέψης- ....................... ......................- τις ειδήσεις

...................τις γνώσεις της λέξης -......................

................- τις μητροπόλεις της απάντησης -.....................
ΘΥΜΗΣΟΥ: (ν)ή όλα τα φωνήεντα και τα σύμφωνα κ, π, τ, ξ, ψ, γκ, τσ, τζ, μπ, ντ,

3. Χώρισε τις παρακάτω λέξεις σε επίθετα, παθητικές μετοχές και ουσιαστικά:
(φυτεμένος, φυτό, φυτευτός, χτύπημα, χτυπημένος, χτυπητός, πονεμένος, πόνος, συμπονετικός, δουλειά, δουλεμένος, δουλικός, )
ουσιαστικά:

επίθετα:

παθητικές μετοχές:


4.Συμπληρώνω το τελικό (ν) όπου χρειάζεται:
ΘΥΜΗΣΟΥ: (ν)ή όλα τα φωνήεντα και τα σύμφωνα κ, π, τ, ξ, ψ, γκ, τσ, τζ, μπ, ντ,

Το.. πελαργό, το.. άνεμο , το.. ταμία, τη..... είδηση, το.....ένοχο, τη....... φάλαινα, το ..γεωργό, τη...χήρα, τη.....πίπα, το.. τσέλιγκα, τη....ψείρα, τη....μπύρα.

αρχή της σελίδας

αρχική σελίδα σελίδα των ασκήσεων